04 февруари 2021

Ромен Ролан – За инструментацията на Девета симфония


Тук е мястото да говорим за инструментацията, чиито ефекти върху нашия слух невинаги отговарят вече на намеренията на композитора, ясно написани за четене. Как да не признаем, че изпитваме едно смътно разочарование, когато в началото на бурята в първата част, върху фона, светло-тъмен, на вторите цигулки и на виолончелите бледите светкавици се отражават sotto voce само от първите цигулки? А когато духовите инструменти влизат в действие, вместо да се включат в урагана, не пробиват ли те тъканта чрез един вид пунктуация – суха, монотонна – на медните и ударните инструменти, без ехо, което да удължи резонансите? И други места от симфонията пораждат в нас същото чувство на незадоволено очакване, вследствие несходството между впечатлението при слушане на изпълнението и при четенето на партитурата.

Вагнер, който се е занимавал много с известни незадоволителни оркестрови изпълнения (макар че, както изглежда, не е забелязал звучната непълнота от началото на симфонията), е написал едно забележително проучване (1), в което търси причините за това и предлага известни изменения. Тези изменения не са по вкуса на видни бетховенианци, като Хайнрих Шенкер, които ревностно защитават свещения текст на Великия композитор. И не е трудно за тях да посочат като неуместни някои поправки, които разкриват у Вагнер известно незнание на истинските исторически условия на въпроса и даже понякога едно съвсем неправилно схващане на истинската мисъл на Бетховен. Това се дължи на естествената себичност на собствения му гений, който по същината си е сценичен и драматичен. Но при все това ние трябва да държим сметка за голямата опитност на Вагнер в областта на оркестровото изкуство, където той е между най-големите майстори; и дълг е на всички Musikdirektoren (диригенти) да проучват неговите внушения.

Това, което във всеки случай проличава от съпоставяне доводите на защитниците на оригиналния текст с тези на привържениците на модернизациите, е, че ние не слушаме вече Бетховеновите произведения при същите условия, за които те са били писани: нашите концертни зали са се премного разширили; в тях известни ефекти от слаби нюансировки загасват и минават незабелязани. Днешните размери на оркестъра са нарушили правилното съотношение между дървените и струнните инструменти, което е съществувало по времето на Бетховен, и са задушили дървените инструменти под прекалено увеличената маса на струнните инструменти: оттук произлиза неравновесието в известни пасажи, чието ясно слухово възприемане е накърнено. Най-сетне, безспорно е, че за разлика от Моцарт и Хайдн творческият замисъл на Бетховен надминава твърде много звуковия материал, с който той е разполагал. Това е особено очевидно по отношение на медните инструменти, където „Бетховен е бил ограничен от възможностите на натуралните валдхорни и тромпети, единствените известни в онова време“: оттук е произлизала тази твърдост, тази сухост, тези празнини в оркестрацията, сякаш каменни или железни блокове, хвърлени срещу течението, тази липса на органическа гъвкавост, която придават днес на оркестровата палитра хроматичните медни инструменти с топла, ярка и мека звучност, от която сега нашето ухо мъчно би се лишило. Няма съмнение, че в симфониите геният на Бетховен е изпреварил употребата на хроматичните медни инструменти, както в последните сонати той изпреварва и предугажда употребата на клавирни инструменти, с които никога не е разполагал.

Бележки

1. Рихард Вагнер. Относно изпълнението на IX симфония от Бетховен, 1873.

Ромен Ролан, Девета симфония, Изд. „Наука и изкуство“, С., 1957, с. 157–159