14 март 2021

Доротея фон Ертман – най-добрият изпълнител на Бетовен


Най-добрият изпълнител на Бетовен по негово време е била голямата пианистка и негова ученичка Доротея фон Ертман (1781–1849). Той й посвещава своята пиано соната No. 28, op. 101. Ето какво пишат изследователите.

„През 1831 г., четири години след смъртта на Бетховен, Феликс Менделсон-Бартолди посетил съпрузите Ертман в Милано. Доротея му разправила, че когато изгубила последното си дете (март 1804) и била безутешна от скръб, Бетховен я извикал при себе си и казал: „Аз ще беседвам с вас чрез музиката“. „Той импровизира цял час и в края на краищата ме утеши.“

„Основните принципи на Бетховеновото изпълнение усвоява и възпроизвежда с неповторимо съвършенство само един от учениците на Бетховен, забележителната пианистка Доротея Ертман. Тя взимала уроци при Бетховен едновременно с Черни и Рис. []

Ертман е влязла в историята като най-добрия от съвременниците на Бетховен изпълнители на негови произведения. []

Ето какво пише Райхард за тази удивителна пианистка:

„Високата, стройна фигура и прекрасното, извънредно одухотворено лице предизвикаха у мен първия път, когато видях благородната жена, напрегнато очакване и все пак аз бях потресен като никога от нейното изпълнение на Бетховеновата соната. Никога дотогава не бях срещал комбинация на такава сила и най-проникновена нежност, дори у големи виртуози. На крайчеца на всеки пръст – пееща душа и в двете, еднакво съвършени, еднакво уверени ръце, такава сила, такова владеене на инструмента, който и пее, и говори, и свири, възпроизвеждайки всичко велико и прекрасно, което притежава изкуството. Великата художничка вдъхваше на инструмента своята изпълнена с чувство душа и го принуждаваше към такива ефекти, които той може би не е бил способен да предаде под други ръце.“

Райхард особено бил поразен от нейното изпълнение на „Лунната соната“.“

Арнолд Ашванг, Бетховен. Изд. „Наука и изкуство“, С., 1970, с. 90, 91

11 март 2021

Чарлз Хейзълууд за пиано соната No. 29 "Hammerklavier"


„Най-великата от всичките сонати за пиано на Бетовен –
Hammerklavier. Това е чудовищна пиеса, в която той използва всеки сантиметър от клавиатурата и всеки възможен изразен похват за този инструмент. Поставя далеч по-високи технически изисквания от тези, с които пианистите дотогава са се сблъсквали. Силен интелект има в тази творба. Нов стил за формообразуване и творческа свобода. Белег на късния стил на Бетовен. Това е удивително иновативна и амбициозна творба.


Последната част на
Hammerklavier е огромна фуга – най-строгата откъм правила музикална форма. И тази фуга е една от най-амбициозните и сложни фуги, писани някога. Построена е върху една тема. Но тя е толкова сложна, че сама по себе си е предизвикателство за всеки композитор. Голям скок, трилер и серия от хаотични пасажи, което прави темата много отчетлива. Всеки път, когато се появи е лесно да бъде разпозната.
 
В развитието на фугата Бетовен използва всички похвати на фугата. Буквално всичко, описано в книгите. Той даже надминава своя образец Йохан Себастиан Бах. Това, което прави тази фуга толкова необикновена е начинът, по който Бетовен контрастира строгите правила на фугата с крайната, почни анархична свобода. Отново няма граници, няма предели. Всичко може да се случи. В тази фуга чистият интелектуален израз е удивителен. Създава повече правила от необходимото. Преднамерено поставя по свой начин още препятствия и предизвикателства по пътя си. В един момент дори обръща темата на обратно.
 
Фрагментите се раздробяват почти до точката на разпадане. Но огромният подем на фугата ги събира заедно. Постоянно разрушавайки и раздробявайки установените правила, Бетовен създава логичен разпад, вместо обединение, което прави музиката още по-внушителна. Може да го чуем как се опитва да обедини всичко в едно. И успява.“

„Никой друг композитор няма такова поразително въздействие върху музикалната история. Огромното избухване на музикалното развитие през 19-ти век, просто не би могло да се случи без Бетовен. За мен е напълно ясно, че той затваря главата, наречена Класицизъм, правейки я не просто възможна, а съществена, така че от сега нататък композиторите да трябва да следват свой собствен път.“
 
Чарлз Хейзълууд, английски диригент, The Genius of Beethoven (2005)
 

24 февруари 2021

Филми за Лудвиг ван Бетовен


1927 The Life of Beethoven (Das Leben des Beethoven)
 
1937 Beethoven's Great Love (Un grand amour de Beethoven)
 
1949 Eroica
 
1954 Ludwig van Beethoven
 
1962 The Magnificent Rebel
 
 
1976 Beethoven – Days in a Life
 
 
 
2003 Eroica
 
2005 The Genius of Beethoven
 
 
2020 Louis van Beethoven
 
Източник: Beethoven in films